Antimobbestrategi

Formål med Karlslunde Dagskoles antimobbestrategi

Alle elever på Karlslunde Dagskole har krav på et skoleliv som er kendetegnet ved tryghed og trivsel.

Elever og forældre skal i samarbejde med skolens ledelse og medarbejdere medvirke til et godt og sundt undervisningsmiljø på skolen, i SFO’en - i de enkelte klasser.

Elever og forældre skal kende skolens anti-mobbestrategi og almindelige normer for god opførsel og pli.

Mobning accepteres ikke på Karlslunde Dagskole og målet er at Karlslunde Dagskole er mobbe-fri zone. Skolen arbejder målrettet for at øge trivslen og dermed undgå mobning.

Definition på mobning - Børns Vilkårs definition

Hvad forstår vi ved mobning:

Mobning er en gruppes/individs systematiske forfølgelse eller udelukkelse af en enkelt person, på et sted, hvor denne person er ’tvunget’ til at opholde sig.

En person bliver mobbet, når han eller hun gentagne gange bliver udsat for negative handlinger fra en eller flere personer

Digital mobning:

Begrebet digital mobning dækker over krænkende, nedværdigende og ekskluderende handlinger, som børn og unge udsættes for gennem sociale medier eller via f.eks. SMS.

Digital mobning adskiller sig fra den ikke-digitale mobning på følgende måder:

·​Den digitale mobning kan stå på alle timer i døgnet og er derfor ikke begrænset til kun at forekomme i skoletiden.

·​Der er en vis anonymitet ved de sociale medier, der skaber stor usikkerhed blandt eleverne, idet man ofte ikke kender afsenderen.

·​Det er særlig problematisk at blive udsat for digital mobning, fordi man ikke ved, hvor mange der har set eller delt de krænkende kommentarer eller billeder, og fordi man ikke altid kan slette dem igen.

Forebyggende handleplan

Handleplanen er dynamisk og skræddersys til det enkelte tilfælde da omstændighederne kan være væsentligt forskellige i natur og omfang.


Trivsel er et fælles anliggende. Der er derfor forventning om, at alle nedenstående bidrager til fælles trivsel:


Skolen prioriterer:

·​At skabe en stemning af imødekommenhed og åbenhed.

·​At der prioriteres trivsel i dagligdagen

·​At følge handleplaner og retningslinjer, hvis der alligevel opstår problemer.

Nedenstående bidrager til trivsel og et mobbefrit miljø:

·​Voksenstyrede aktiviteter i frikvartererne på tværs af klasser og årgange.

·​Hvert år gennemføres adskillige dage med fællesaktiviteter for alle elever (fx Store Badedag, idrætsdag, Klippe-klistre-dag, julegudstjeneste, julefrokost, fastelavn og oplevelsesdag), hvor eleverne er samlet i grupper på tværs af klasser, årgange og afdelinger.

·​Årlig lejrskole i hver klasse

·​Udvidet Skole-hjem-samarbejde

·​Fødselsdage fejres med kage for flere klasser.

Lærerne og pædagogerne

·​Kontakter forældre ved udfordringer eller spørgsmål i SFO’en eller bussen.

·​Samarbejder med ledelsen om klassedannelser årligt, med elevernes trivsel som fokusområde.

·​Taler om trivsel i klassen ved ugentlige klassemøder (eller mindst én gang i måneden) eller ved behov.

·​Afholder kontinuerlige elevsamtaler, hvor både det faglige og trivsel er på dagsordenen

·​Tager hånd om evt. konflikter

Forældrene

·​Er loyale i omtalen af skolen, personalet, klassekammeraterne og deres forældre

·​Støtter deres barn i at dyrke forskellige bekendtskaber på kryds og tværs i klassen

·​Taler med deres barn om, hvordan han/hun kan være med til at forebygge mobning

·​Bakker op om skolens fødselsdagspolitik

·​Bakker op om og deltager i klassens, SFO’ ens og skolens arrangementer

·​Kontakter skolen ved problemer eller, hvis man får kendskab til mobning

Eleverne

·​Ved, at det er et fælles ansvar, at alle trives

·​Lærer at italesætte udfordringer og håndtere dem

·​Griber ind, hvis de ser mistrivsel (at nogen er kede af det eller lignende), fx ved at hente personalet eller kontakte en voksen

·​Ved, at mobning ikke accepteres


Af alle som færdes på skolen forventes det, at

·​Vi passer på hinanden

·​Vi hilser på hinanden

·​Vi griber ind, når noget ikke er i orden

·​Vi værner om fælles traditioner

Hvordan forebygger vi særligt digital mobning?

Digital trivsel afhænger af digital dannelse og af at besidde en kritisk, etisk og respektfuld social bevidsthed i forhold til sig selv og andre.


Skolen arbejder på at opbygge en god digital kultur blandt eleverne. Fra skolestart arbejder skolen med digital dannelse i forhold til, hvordan digitale værktøjer understøtter læring og trivsel og hvordan man opfører sig anerkendende og respektfuldt på de sociale medier.

Skolen sikrer, at

·​Digital dannelse implementeres i elevernes skoledag

·​Alle ansatte og elever ved hvad digital mobning er, og hvad der er god adfærd på de sociale medier

·​Der gennemføres undervisningsforløb med eleverne med fokus på digitale medier og digital etik, blandt andet under Uge 6.

·​Der er et tæt samarbejde mellem skole og forældre omkring bl.a. digital mobning

Hvad gør man som forælder, hvis mobning eller tilløb til mobning opstår?

Mankan tage en samtale med de andre involverede børns forældre.

Ofte kan tingene løses gennem dialog.

Man kontakter altid klassens voksne, som informerer ledelsen.

Alle situationer kan selvfølgelig ikke løses på samme måde.

Lærere og pædagoger vil derfor have forskellige muligheder for, hvordan en given situation skal løses.

Ledelsen er tovholder i processen.


Handleplanen kan fx indeholde følgende elementer:

·​Samtale med de involverede børn

·​Samtale med de involverede børns forældre

·​Orientering af børn og forældre

·​Forældremøde for hele eller dele af klassen

·​Møde med alle børnene i klassen

·​Møde med dele af klassen fx kun pigerne eller kun drengene

·​Inddragelse af ekstern støtte fx PPR (Pædagogisk Psykologisk Rådgivning/SSP) i kommunen


Hvordan håndterer vi digital mobning?

Når skolen bliver opmærksom på digital mobning, følger skolen sin antimobbestrategi for håndtering af mobning.


Den nationale klageinstans mod mobning

Hvis elever eller forældre oplever, at skolen ikke tilstrækkeligt forebygger og håndterer mobning, har de mulighed for at klage.

Klagen kan sendes til ”Den Nationale Klageinstans mod Mobning”, til Greve/Køge Kommune eller til skolen, som så videresender klagen. 

Indskrivning på skolen

Er du sagsbehandler og ønsker at indskrive et barn på skolen, så er du velkommen til at kontakte os. Forældre kan ikke indskrive deres børn, men er altid velkomne til at kontakte os for at høre mere om dagbehandlingstilbuddet.

Find vej til vores afdelinger​

Hulbækgaard​

Gammeltoftegaard

Østerled

Skriv til os

Nogle felter er ikke udfyldt korrekt

Adresse

​Karlslunde Dagskole

Karlslunde Centervej 85

2690 Karlslunde

CVR: 21373192

Kontakt os​

☎ Tlf.: 46 16 16 12

✉ E-mail: kontoret@dagskole.dk

Medlem af LOS