Karlslunde Dagskole har den enkelte elevs læring, trivsel og udvikling som omdrejningspunkt, det er skolens kerneopgave. Det betyder, at vi hele tiden skal tilpasse og omstille os de enkelte elevers behov. Arbejdets kompleksitet stiller store krav til den enkelte medarbejder, og det prioriteres, at der er fokus på, hvordan arbejdsopgaver løses og individuelle behov tilgodeses.
Dagligdagen på Karlslunde Dagskole er præget af struktur og samvær, hvor alle skal tage hensyn til hinanden samtidig med, at der gives plads til forskellighed. Børnene skal føle sig inddraget i en skole og en dagligdag, hvor de oplever at kunne være med og være en del af fællesskabet.
Den kultur, som vi ønsker som en tydelig og mærkbar norm for samvær og fællesskab indebærer mange små elementer af ”god opførsel”. Der er praktiske normer for at holde orden, at vaske hænder før måltider, bruge sutsko indendørs, være påklædt hensigtsmæssigt, ikke løbe og larme indendørs m.m. Den sproglige del af det daglige samvær har stor opmærksomhed, idet vi lægger vægt på at træne eleverne i at tale venligt og respektfuldt til hinanden og til de voksne.
På Karlslunde Dagskole bruger vi ART som socialt træningsprogram. ART er et manualbaseret program, der har til formål at mindske aggressiv adfærd, skabe højere empati og bedre selvværd for børn og unge med risiko for at udvikle adfærdsmæssige problemer.
Skolens elever har brug for støtte i forhold til at overskue dagen, og det pædagogiske fundament er i høj grad baseret på relationsarbejde i et overskueligt, forudsigeligt og struktureret miljø.
For at behandle alle ens, er vi nødt til at behandle alle forskelligt.
Eleverne mødes af troværdige voksne, der med en anerkendende tilgang hjælper eleverne med at opbygge positive narrativer. Både undervisningen og den sociale træning bygger på tryghed og tillid, hvor eleverne bliver udfordret med henblik på at skabe succesoplevelser, som motiverer til videre arbejde.